arrow_drop_up arrow_drop_down
27 november 2019 

Zo werkt de kracht van dankbaarheid

Dankbaarheid: Amerikanen staan er tijdens Thanksgiving bij stil. Ook het einde van het jaar is voor veel mensen een tijd van bezinning. Maar waarom zou je niet vaker stilstaan bij dat waar je dankbaar voor bent? Dat is niet alleen fijn maar ook heel gezond! In deze blog lees je over de kracht van dankbaarheid en hoe je het eenvoudig toepast in je leven.

Dankbaar zijn is gezond

Dankbaarheid. Het klinkt zo vanzelfsprekend. Je zegt wat vaker ‘dankjewel’ en bent oprecht dankbaar wanneer je een cadeautje krijgt. Maar achter het woord schuilt een diepere betekenis en kracht. Dankbaarheid verrijkt het leven écht. Het maakt je bewuster en gelukkiger. En het is gezond voor je, want het is een perfect wapen tegen stress. Dankbaarheid voelen verbetert je immuunsysteem en verlaagt je bloeddruk. Maar hoe pas je dankbaarheid toe zodat je de positieve effecten ervan écht kunt ervaren?

 

De kracht van dankbaarheid

 

Een moment van stilte

Bij meditatie verwacht je waarschijnlijk stilte. Geen gedachten, want je probeert nergens aan te denken. Maar je kunt een meditatie (ik heb twee geleide meditaties opgenomen, je vindt ze hier) ook gebruiken om dankbaarheid te uiten. Dat kan op elk moment van de dag, maar het werkt vooral goed voor het slapengaan. Sluit je ogen en bedenk waar je dankbaar voor bent. Zeg dankjewel voor deze dag. Voor de zon die door de bomen scheen, het fijne telefoongesprek met je beste vriendin en je partner die voor je heeft gekookt. Het hoeft niet groot te zijn. Alles waar jij dankbaar voor bent, mag benoemd worden. Je zult zien dat er veel is om dankbaarheid voor te zijn!

Bedank jezelf

Een ander bedanken, dat doen we weleens. Maar hoe zit het met jou? Wanneer bedank je jezelf? Vaak laten we ons leiden door een innerlijk, kritisch stemmetje. Het vertelt ons dat we beter moeten presteren, het een volgende keer anders moeten aanpakken of iets aan onszelf moeten veranderen. Bedenk je nu dat er maar één iemand is zoals jij. En dat je goed bent zoals je bent. Wees dankbaar voor wat je hebt bereikt in plaats van wat je nog moet doen. Keer even naar binnen en sta stil bij je bestaan. Vertrouw erop dat je mag groeien en bloeien en een leven voor je hebt vol kansen en mogelijkheden.

Blij met je lijf

Je lichaam. Het is er altijd. Soms doet je lijf pijn, werkt het niet mee of ben je er niet tevreden over. Maar sta je er weleens bij stil hoe bijzonder je lichaam is? Je lichaam werkt 24/7 voor jou. Het waarschuwt je bij gevaar, geeft aan wanneer iets niet goed voor je is en probeert zichzelf bij ziekte te herstellen. Dus koester je lijf en bedank het wat vaker voor alles wat het voor je doet. Geef je lichaam wat het nodig heeft. Smeer je huid regelmatig in met een verrijkende body crème, slaap en beweeg voldoende, eet gezond en zorg voor een positieve mindset.

Dankjewel!

Don’t take things for granted. Dat geldt voor alles in het leven en zeker ook voor dierbare mensen om je heen. Je ouders die er altijd voor je zijn. Vrienden waarmee je lacht en verdriet deelt, je partner waar je je thuis bij voelt. En zo zijn er nog vele anderen die het leven verrijken. Denk maar aan een mentor, een vriendelijke kennis of een total stranger waarmee je onverwachts een waardevol gesprek voert. Bedank mensen die je een goed gevoel geven. Zeg oprecht ‘dankjewel’. Stuur een berichtje, een kaart of pak eens wat vaker de telefoon. Je zult zien dat zo’n klein gebaar enorm gewaardeerd wordt.

Dankbaarheid voelen én uiten. Het is een kleine moeite en levert zoveel op. Creëer dus wat meer dankbaarheid in je leven. Niet alleen tijdens speciale gelegenheden zoals Thanksgiving, kerst en de overgang naar het nieuwe jaar. Het is altijd een goed moment om dankbaar te zijn.

Reactie plaatsen

Ik gebruik cookies!