arrow_drop_up arrow_drop_down
21 oktober 2019 
in Yoga

Waarom copywriting en yoga hetzelfde zijn

Waarom copywriting en yoga hetzelfde zijn

Copywriting en yoga. Twee totaal verschillende werelden. Copywriting gaat tenslotte over schrijven en het bedenken van content. Yoga over bewustwording en de verbinding van je lichaam en mind. Bij het eerste zit je achter je laptop. Bij het andere sta je op de mat in een pose. Toch vind ik – als copywriter en yoga teacher – dat copywriting en yoga in essentie hetzelfde zijn. Klinkt dit je vreemd in de oren? Lees dan snel verder!

De juiste woorden

Een copywriter gaat op zoek naar de juiste woorden, zorgvuldig gekozen om een boodschap begrijpelijk te maken. Je wilt iets teweegbrengen. Een goede copywriter verplaatst zich daarom in de lezer. Dit proces van inleven en schrijven, is als een yogasessie. Yogahoudingen, zorgvuldig gekozen, creëren een bepaalde ervaring. Denk aan ontspanning en herstel of het opzoeken van grenzen en weerstand. Yoga doe je altijd met een bepaalde intentie. Zodat het iets teweegbrengt bij jezelf of een ander.

De kracht van eenvoud

Easy does it. Echt, er is geen enkele reden om tekst ingewikkeld te maken. Goede copywriting maakt complexe onderwerpen begrijpelijk. Het voegt waarde toe en roept emotie op bij de lezer. Yoga werkt hetzelfde. Met yoga ga je terug naar de basis. Het relativeert, maakt ongrijpbare onderwerpen eenvoudiger en brengt rust. Yoga voegt waarde toe aan het leven omdat je meer ontdekt over jezelf, je gevoelens en emoties.

Dit is pas het begin

Yoga begint pas écht als je van de mat af stapt. Aan jou om er nu iets mee te doen! Een uur compleet zen en tevreden zijn over jezelf weegt niet op tegen 23 uur stress en een laag zelfbeeld. Wat je tijdens een yogasessie ervaart en leert wordt pas waardevol als je het actief in het dagelijks leven toepast. Hetzelfde geldt voor copy. Hoe geweldig je websiteteksten ook zijn, afwachten tot klanten vanzelf naar je toekomen is niet voldoende. Communiceer je inspirerende boodschap op verschillende manieren naar je doelgroep. Zorg bijvoorbeeld voor een goede social media strategie en wees zichtbaar. Pas als je copy actief integreert in je business pluk je er de vruchten van.

Copywriting en yoga zijn maatwerk

Natuurlijk zijn er regels en ‘slimme trucs’ die op elke tekst toepasbaar zijn. En ja, veel ondernemers en bedrijven bieden vergelijkbare producten of diensten aan. Toch heeft iedereen een authentiek verhaal. Een unieke boodschap. Als ik met een klant werk, wil ik als eerste weten wie deze ondernemer of het bedrijf is, wat hem of haar uniek maakt en wat hij of zij belangrijk vindt om te vertellen. Mijn teksten pas ik daar volledig op aan. Dat noem ik maatwerk.

En ja, bij yoga werkt dat ook zo. Een en dezelfde yogahouding of yogales voert iedereen op een andere manier uit. Ga maar na, de een is veel leniger dan de ander. Dat heeft één reden: geen lichaam is identiek. Simpelweg door de vorm van het skelet. Kom je niet verder in een yogahouding? Dan pas je de houding aan zodat het goed voelt en bij je past. Maatwerk dus!

Oase van rust

Yoga verlaagt stress en zorgt voor een betere focus. Het helpt je om je mind tot rust te brengen. Een gevoel van rust of opluchting bereik je ook wanneer je boodschap vertaald is naar goede tekst. Een tevreden gevoel, omdat je verhaal helder en precies zó is verwoord als je in gedachte had. Of zelfs nog veel beter. Zodat jij je kunt focussen op je core business en de dingen waar je goed in bent!

Gouden combi

Copywriting en yoga spelen een belangrijke rol in mijn leven. Niet voor niets ben ik copywriter én yoga teacher! Ik vind het geweldig om mijn passies te combineren en er mijn werk van te kunnen maken. En eigenlijk hebben ze dus veel met elkaar gemeen.

Je kunt yoga en schrijven los van elkaar zien en beoefenen, maar ze matchen ook perfect en versterken elkaar. Benieuwd en wil je hier meer over weten? Check dit even.

Reactie plaatsen

Ik gebruik cookies!