arrow_drop_up arrow_drop_down
14 september 2019 
in Yoga

Dit is waarom je niet verder komt in een yogahouding

Herken je dit? Je staat met regelmaat op de yogamat. Thuis of in een studio. En of je nu voor een intensieve les of een ontspannen flow gaat. Yoga doet je goed! Toch ben je niet honderd procent tevreden over je practice. Het lukt maar niet om verder te komen in die ene yogahouding. Hoe kan dat? Je oefent toch regelmatig? Waarom word je niet leniger? In deze blog leg ik je uit hoe dat komt.

YOGI OF ACROBAAT?

Yoga. Ik vind het geweldig om te doen, maar ook mooi om te zien. Op Instagram volg ik yogi’s die spectaculaire yogaposes uitvoeren in fancy outfits op de meest idyllische plekken. Van een been in de nek en een kaarsrechte hoofdstand tot een diepe split. Het lijkt ze geen enkele moeite te kosten. De een is nog leniger dan de ander en ze lijken soms meer op acrobaten dan yogi’s. Al die lenigheid kan een inspiratiebron zijn. Maar het kan je ook onzeker maken. Want zo flexibel ben je helemaal niet! Dus hoe ga je dat ooit bereiken?

GRENZEN OPZOEKEN

Allereerst is het handig om te weten hoe ons lichaam werkt. Elke lichamelijke beweging is een compressie, verlenging of draaiing van verschillende weefsels in het lichaam. Gewrichten bieden ruimte om beweging mogelijk te maken. Met yogahoudingen (ook wel asana’s) en ademhaling kunnen we die beweging beïnvloeden. Maar bewegingen zijn begrensd en dat geldt daarom ook voor yogahoudingen. Je voelt de grens van een houding door botcompressie of spierspanning. Wat is het verschil?

OEFENING BAART KUNST?

Wanneer je dieper in een yogahouding komt, kunnen botten tegen elkaar drukken. Dit heet botcompressie en heeft te maken met de vorm van het skelet. Geen lichaam is hetzelfde. Dat verklaart waarom de een verder in een houding komt dan de ander. Yoga maakt je botten sterker, maar verandert je skelet niet. Hard en veel trainen heeft dus in het geval van botcompressie geen zin. Pas daarom de houding aan door bijvoorbeeld je handen te verplaatsen, je voeten anders neer te zetten of een kussen of deken te gebruiken. Bij spierspanning is er wél ruimte om dieper in een houding te komen. Door veel te oefenen train je je spieren en ontdek je waar grenzen en mogelijkheden liggen.

‘We were born to be real, not to be perfect.’

LAAT PERFECTIE LOS

Wat kun je verder doen? Laat perfectie los en luister naar je lichaam. Probeer te ontdekken en te voelen waarom je niet verder komt in een yogahouding. Doe wat goed voelt, pas je houding waar nodig aan of accepteer dat je niet verder komt. En heel belangrijk: forceer jezelf niet omdat een houding er mooi en interessant uitziet. Het kan alleen maar pijn of een ernstige blessure veroorzaken. Je kunt ook je yogadocent vragen naar andere opties of achtergrondinformatie raadplegen over de functies van yogahoudingen.

EYEOPENER

Het niet verder komen in een pose niet ligt dus lang niet altijd aan je lenigheid of wilskracht. Hopelijk geeft dit je rust zodat je voortaan het beste uit je yoga practice haalt!

Bron: Het Nieuwe Yogaboek – Johan Noorloos

Reactie plaatsen

Ik gebruik cookies!