arrow_drop_up arrow_drop_down
17 september 2019 
in Yoga

Stress gezond? Wél voor je fascie!

 

In het dagelijks leven ontkomen we niet altijd aan stressvolle situaties. Je weet ongetwijfeld dat te veel stress ongezond is. En misschien probeer je er voldoende ontspanning tegenover te zetten. Maar wist je dat stress juist goed is voor je fascie? Eh, je wát?

Zorg goed voor je fascie

Fascie: grote kans dat je er nog nooit van hebt gehoord. Het is de Latijnse benaming voor band en met fascie doelen we op het bindweefsel. Elke cel in ons lichaam is omgeven door bindweefsel. Het vormt een netwerk tussen spieren, botten en organen. Eenvoudig gezegd verbindt fascie alles met elkaar. Als je slecht voor je lijf zorgt, moeilijk slaapt en weinig beweegt, heeft dat invloed op je fascie. Er kunnen verklevingen en ontstekingen ontstaan. Daarom is het zo belangrijk om je bindweefsel te stimuleren en soepel te houden. Hoe je dat doet? Door stress!

To stress or not to stress

Stress betekent letterlijk ‘onder druk zetten’. Als we druk of rek uitoefenen op een weefsel ontstaat er spanning, oftewel stress. Om gezond te blijven, hebben we een gezonde dosis ‘stress’ op onze weefsels nodig. Dat kan door bindweefselmassages, maar als je structureel wilt werken aan stevig en elastisch bindweefsel, dan is Yin yoga je antwoord.

Stress op de mat

Het klinkt gek, maar bij Yin yoga is het juist te doen om stress! Door langdurig – soms wel vijf tot tien minuten – en diep in een yogahouding te blijven, worden weefsels samengedrukt of gerekt. Hoewel je bij Yin yoga de rust en stilte opzoekt, is deze yogavorm allesbehalve easy. Yin yoga kan behoorlijk pittig zijn voor je lichaam, maar zeker ook voor je mind. Laat je daardoor niet ontmoedigen, want deze yogavorm kent veel voordelen:

• Door Yin yoga stimuleer je het bindweefsel. Je maakt het steviger, elastischer en vochtiger.
• Gestimuleerd bindweefsel zorgt voor de aanmaak van elastine, collageenvezels en hyaluronzuur. Dit gaat onder meer huidveroudering tegen.
• Door elastine vezels word je leniger.
• Met Yin yoga wordt de huid van binnenuit gehydrateerd.
• Pijnlijke klachten in de bekken, rug, wervelkolom, nek en schouders kunnen verminderen.
• Yin yoga helpt je beter te ontspannen.

Meer weten over Yin?

Heilzame en effectieve Yin yoga poses zijn de Sleeping Swan, de Butterfly en de Lijkhouding. Klinkt dit als abracadabra en wil je meer weten over deze poses en Yin yoga? Binnenkort lees je er meer over in mijn nieuwe blog!

Chill!

Té veel stress blijft ongezond. Er is niets mis met weerstand opzoeken, maar let op je grenzen. Een yogapose mag geen pijn doen en probeer in werk en je sociale leven te veel spanning te vermijden. Daar word je echt gezonder én relaxter van!

Reactie plaatsen

Ik gebruik cookies!