arrow_drop_up arrow_drop_down
16 december 2019 

Meer rust en focus? Start met dit ochtendritueel!

Heb je geregeld het gevoel dat je niet goed uit de verf komt? Omdat je snel overwhelmed raakt? Je had het je écht anders voorgenomen, maar vaak word je wéér opgeslokt door de waan van de dag. Wat je dan nodig hebt, is een bewust moment om bij jezelf in te checken. Het liefst in de ochtend, zodat je met een goed gevoel aan de dag begint. Kun je wel wat rust en focus gebruiken? Dan is dit ochtendritueel zeker iets voor jou!

Ahh nog 5 minuutjes…

De wekker gaat. Met je ogen nog gesloten zet je het alarm uit. Vooruit, nog héél even snoozen. Een paar minuten later schrik je wakker. Je grijpt naar je telefoon en ziet tientallen WhatsApp-berichten. Even Instagram, het nieuws en je mailbox checken. Dan spring je snel uit bed, hoog tijd om op te staan. Herkenbaar? Je bent zeker niet de enige. Veel mensen starten zo hun dag. Waarom? Omdat we gewend zijn om altijd maar ‘aan’ te staan. Omdat we het gevoel hebben dat er te weinig uren in een dag zitten. Of je nu ondernemer bent, een verantwoordelijke baan hebt of een gezin runt. We komen allemaal tijd tekort. Maar direct ‘aan’ gaan in de ochtend brengt je niets positiefs. Het zorgt vooral voor een onrustig en opgejaagd gevoel. Waardoor er weinig van je voornemens terechtkomt.

Waarom is een ochtendritueel zo waardevol?

Goed, het kan dus anders. Door ’s ochtends te connecten met jezelf en bewust te voelen hoe het met je gaat, creëer je ruimte voor een positieve mindset. Je staat stil bij wat belangrijk voor je is en waar je naartoe wilt. Dat vermindert stress en levert meer rust en focus op. Maar, hoor ik je denken. Hoe past een ochtendritueel in mijn overvolle agenda? Simpelweg door eerder op te staan. Dat hoeft niet rigoureus. Bouw het rustig op. Begin met een kwartier en breid het langzaam uit naar een halfuur. Benieuwd? Lees snel verder, zodat je morgenvroeg meteen kunt beginnen.

Het ochtendritueel

  1. Als je ’s ochtends wakker wordt, blijf dan nog even liggen met je ogen gesloten. Adem diep in en voel hoe de zuurstof in je stroomt. Adem langzaam uit terwijl je stralend goud zonlicht visualiseert.
  2. Blijf zo rustig in- en uitademen en zie het licht helder voor je. Misschien merk je dat het steeds sterker wordt. Het verlicht je lichaam en vult de slaapkamer. Stel je ook de warmte van de zon voor. Voel hoe je erdoor ontspant en kalmer wordt.
  3. Kom nu rechtop zitten voor een korte meditatie. Maak je rug zo lang mogelijk en ontspan je schouders. Leg een hand op je hart en een hand op je buik. Adem met aandacht weer een paar keer diep in en uit.
  4. Spreek in stilte de volgende affirmatie uit: “Ik richt me op wat vandaag belangrijk is.” Herhaal deze positieve gedachte een aantal keer. Voel wat deze uitspraak met je doet.
  5. Open je ogen weer en beantwoord de volgende vragen op papier. Wat vind je belangrijk? Wat heeft je aandacht vandaag nodig? Welke dingen maken je gelukkig?

Als je overdag tóch overspoeld wordt door alle drukte, lees dan terug wat je hebt opgeschreven. Gebruik de affirmatie om jezelf te helpen kalmeren en focussen. En denk terug aan het zonlicht. Door de zon kun je licht en ontspanning toelaten. Ja, vroeg opstaan vraagt iets van je, maar een ochtendritueel gaat je vooral zóveel moois brengen. Enne… vind je mediteren lastig? Probeer dan eens een geleide meditatie! Ik heb er twee voor je ingesproken. Download ze hier gratis.

Succes!

*Bron: Kalmte. 50 mindfulness-oefeningen om te ontstressen en tot rust te komen – Dr. Arlene K. Unger

Reactie plaatsen

Ik gebruik cookies!